onsdag 1 februari 2012

En vanlig dag på jobbet

Visar fram e-id-kortet för läsaren och äntligen är man på jobbet. Slår på huvudströmbrytaren och gläds åt all ström som sparades under natten. Slår på strömbrytaren till datorn. Slår på strömbrytaren till skärmen. Slår på strömbrytaren till skrivaren. Loggar in i Windows. Skriver id-nummer och lösenord. Loggar in i journalsystemet. Skriver id-nummer och lösenord. Loggar in i tidbokningssystemet. Skriver personnummer och lösenord. Loggar in i e-postsystemet. Gläds varje gång att jag slipper skriva in id-nummer och lösenord. Hoppsan, det hade kommit ett mail från Mina Vårdkontakter. Öppnar Mina Vårdkontakter. Stoppar in mitt e-id-kort i datorn. Loggar in i Mina Vårdkontakter. Anger PIN-kod. Jaha, en patient som vill förnya recept på den bra medicinen som han fick på sjukhuset som nu är helt slut och så vill han också boka en ny tid. Öppnar ett annat journalsystem som sjukhuset använder. Loggar in i det journalsystemet. Skriver id-nummer och lösenord. Letar fram rätt anteckning. Loggar ut och stänger ner det journalsystemet. Går in i Mina Vårdkontakter och memorerar patientens personnummer. Går in i journalsystemet och skriver ut medicinen. Fortsätter memorera personnumret och går in i bokningssystemet och bokar en tid. Memorerar datum och tidpunkt och skriver in det i svaret till patienten i Mina Vårdkontakter. Gör en anteckning i journalsystemet att jag har skrivit ut medicinen och bokat en tid, men vilken datum var det nu? Går in i bokningssystemet och dubbelkollar. Ny patient i Mina vårdkontakter. Har varit hos sjukgymnasten och undrar hur vi går vidare med behandlingen. Memorerar patientens personnummer. Loggar ur min databas i journalsystemet. Loggar in i sjukgymnasternas databas i journalsystemet. Skriver id-nummer och lösenord. Läser sjukgymnastens anteckning. Loggar ur sjukgymnasternas databas. Loggar in i min egen databas igen. Skriver id-nummer och lösenord. Bestämmer mig för en remiss till ortoped. Skriver remiss. Trycker ut den på papper, men pappret fastnar i skrivaren. Ringer IT-support. 7 före i kön. Svar efter 17 minuter. Får hjälp inom 2 dagar. OK. Försöker skriva ut en gång till. Pappret fastnar igen. Tredje gången går det. Gör en anteckning i journalen och skriver svar till patienten i Mina Vårdkontakter...

Någon som tycker att det här verkar bekant?

10 kommentarer:

Fredrik Settergren sa...

Mitt i prick!
Idag sitter jag och signerar 30remissvar från 2010 en andra gång eftersom vi haft serverhaveri och de nu slagit ihop olika journaldatabaser igen. Jag har räknat ut att det krävs 11 moment för att sjukskriva en patient via e-intyg... Vårt nya fantastiska PMO som nu är infört på BVC och som ska komma i hela primärvården har fel i tillväxtkurvorna och en tidbok där man bara kan boka i tiominutersmoduler vilket är svårt när man har 15 min besökstid... Ansvarigas kommentar är "ni får ändra era rutiner för så här är systemet".

Andreas Thörneby sa...

Det *riktigt* jobbiga är att beskrivningen inte är vare sig extrem, överdriven eller tillspetsad. Alls.
Ingen som inte arbetar med detta kan väl tro att det är sant..

Anonym sa...

Varför ringde du IT support när pappret fastnade i skrivaren? Det låter ologiskt tycker jag!

L E Adolfsson sa...

Bra och tyvärr alltför riktig beskrivning. Den bara måste publiceras i Läkartidningen eller Dagens Medicin!!

Tomas Kärrholt sa...

Jo, ser du, vi äger inte våra skrivare, vi köper tjänsten utskrift. När skrivaren måste lagas eller bytas måste vi ringa IT-supporten.

Anonym sa...

Nja, riktigt så illa har vi det inte i Västerbotten! Det skall jag glädja mig åt i dag, när något tekniskt strular...
/Annika Larsson VLL

Jonas Söderström sa...

Fullständigt skakande!

Karin Åberg sa...

@Fredrik Settergren. Jag blir så arg när jag läser att de ansvariga tycker att organisationen ska anpassas efter systemet att jag nästan blir stum. På nåt vis tror jag hela tiden att det inte går att komma undan med sånt skitsnack längre, att folk har fattat nu att man inte börjar med systemet och adderar organisation och människa sedan och att även om det blir jättedåliga IT-system tätt som oftast så finns inte den där arrogansen kvar i alla fall. Jag tror att beställare och utförare ska skämmas när det visar sig att det blev fel. Men jag har ju fel, det visar gång på gång.

Den kompetensbrist inom användbarhetsområdet som så många företag och organisationer uppvisar är verkligen skrämmande.

Anonym sa...

Japp, så ser min dag ut på jobbet. Plus lite till. Tid över till min utbildning (gör ST allmänmed) finns absolut inte. Detta sjuka yrke alltså... borde ha gått och blivit pilot istället.

Jonas Blind Höna sa...

Tomas, kan du kontakta mig? Vill fråga om tillstånd att återpublicera posten. Jag har jonas@kornet.nu

mvh, Jonas Söderström